
Az EA, mint az F1-jtk gyrtk manapsg egyik legszorgalmasabb csapata, egy sosem ltott szimulcis dolgozatot ksztett, amely magban foglalja az elmlt ngy v sszes Formula 1-es versenyt, plyjt s piltjt. Akik ismerik az F1 2002 elnevezs nagy eldt, azoknak nem lesz szokatlan a hangulat s a kezelfellet, hiszen minsgi vltozs nem trtnt a jtk egszt tekintve, csak egy kicsit felvarrtk a rncait. Ezzel szebb lett a grafika, egy kicsit javult a fizikai modellezs, a hanghatsok viszont igencsak tekintlyes fejldsen mentek keresztl.
Egy kicsit fltem attl az tlettl, hogy gy ngy v tvlatbl vissza szeretnnek hozni egy rgmlt F1-es hangulatot, ugyanakkor kvncsian vrtam, vajon hol trik bele a bicskjuk ebbe a ksrletbe, de rmmel konstatltam, hogy a szorgalmas munka meghozta a vrt eredmnyt. Csak egy-egy aprsg ronthatja a trtnelmi hitelessget. Pldul, hogy hasznlhatunk rajt-automatikt a ’99-es szezonban, s mondjuk ha trtnetesen a ’99-es Nmet Nagydjat – vagy akr a Magyart – jtsszuk (ezek ugyebr Schumacher emlkezetes silverstone-i lbtrse utn lltak a naptrban), nem Mika Salo vezeti a Ferrarit hanem Schumi. De minden akadkoskodsunk ellenre el kell mondanunk, hogy jl sikerlt a „trtnelemknyv”. Az autk matriczsa, hangja, formja mind stimmelnek, a piltk nevei is, a plyk rgi formi is, minden szuper. Szguldhatunk akr Hkkinen, Alesi, Takagi, Hill s Wurz brben is. Mindezt gy oldottk meg a fejlesztk, hogy a jtkosok menpont alatt, az j jtkos ltrehozsnl meg kell adnunk, mely csapatnl s melyik vben kvnunk versenyezni. Persze piltt is vlaszthatunk, de ennek mindssze annyi jelentsge van, hogy milyen mintzat lesz a buksisakunk.
Gyakori, hogy egy-egy jtkos irtzik a hosszadalmas pepecselstl a menben. Ht k felkszlhetnek a legrosszabbra! Aki mr tallkozott az F1 2002-vel, az tudja, mire szmthat, de az EA F1 sorozatban joncnak szmt jtkosok szmra azt gondolom, hidegzuhany lesz az a rengeteg belltsi lehetsg, amit a program felknl. Nem rdemes tugrani ezt a folyamatot, hiszen lnyegesen megknnytheti a dolgunkat, ha megfelelen lltjuk be a versenyeket, a nehzsget s a programot. Ellenkez esetben igencsak sok idt tlthetnk el a buktereken, jobb esetben srlsmentes autval.
Ami a kocsi srlseit illeti, az egyik szemem srt, a msik nevetett, amikor kiderlt, hogy mr ltezik knnyebb srls is a futmvn, mint a leszakadt kerk. Ha valaminek nekikoccanunk az egyik kerkkel, de az nem szakad le, mg nem biztos, hogy ingyen megsztuk a balesetet. Ebben a programban mr eldeformldhat a futm, aminek kvetkeztben szrnysgesen elkezd „hzni” az aut valamelyik oldalra. Ez – teszem azt – billentyzettel jtszva, 200 fltt igencsak rdekes dolgokat kpes produklni. Nincs is annl szebb rzs, mint amikor hossz s fradsgos krkn t vezetnk, van fl perc elnynk, egy pici figyelmetlensg, megcsszunk, egy picit nekikoccanunk a jobb elsvel a gumifalnak, visszamegynk a plyra, mg mindig van 20 msodperc az elnynkbl, de minden gyorsabb egyenesben megprdlnk, gy rlhetnk az utols helynknek, hiszen egy krn bell mindenki megelz. Val igaz viszont, hogy a tbbi – amolyan alkatrszlevls – srls szinte ugyanolyan silny, mint az eddigi F1 programokban. Kiss taln furcsa, hogy a 260-nal falnak rohan kocsinak az sszes srlse kimerl a szrnyak- s a kerekek levlsban. Deht ez mindssze a ltvnyi hinyossgok sort bvti, ami ugye nem lehet lnyeges egy Formula 1-es szimultorban, s egyltaln akrmilyen auts szimultorban. Aminek a helyn kell lennie, az a helyn is van. A motorok megfhetnek, a kerekek elkopnak, felmelegszenek (br ki nem durrannak), a benzin fogy, krkbl meg sok van.
De ha mr a vget nem r krzgetsrl van sz, fontosnak tartom, hogy sokak csaldni fognak, akik eddig az F1-et unalmasnak titulltk, hiszen a csapatunkkal lland rdikapcsolatban vagyunk, s folyamatosan tjkoztatnak minket a plyn trtnt fontosabb esemnyekrl, az elnynkrl s a htrnyunkrl. Szrnysges rendszerben ugyan, de vltoztathatunk a box-stratgin, csak ehhez kkemnyen billentyznnk kell, ami vezets kzben egy kicsit nehz feladat, plne egy olyan sportban, ahol tizedmsodpercek dntenek a sorsunkrl. Mindezek mellett persze mi is rendelkeznk sajt sorsunkkal, hiszen a programban eladott versenyhtvge teljesen megegyezik azzal az rarenddel, amit mr a vals versenyeken megszokhattunk, mrmint az elmlt vig bezrlag (hiszen idn mr j szablyok, s j idbeoszts van a verseny-htvgeken). Teht van ngy szabadedzsnk, egy kvalifikcink, egy „telitankos” gyakorlsunk s egy versenynk. rdemes a gyakorlsokat a kvalifikci eltt elintzni, mert gyorsan elszll az a megtehet 12 kr, plne egy j plyn, amit az ember mg nem ismer. Elfordulhat, hogy mind a 12 krnkben hibzunk, gy nem sok babr teremhet neknk, amikor a versenyre brlnk rajthelyet. Nha igazn izgalmas, amolyan hajtps idmr edzseket produkl az let s a jtk furcsa elegye.
Az izgalmakat fokozhatjuk a hlzati jtkban, amelyben a fejlesztk igencsak bkezek voltak felnk. Modemen, interneten s LAN-on is jtszhatunk, akr nyolcan is egyms ellen. Ilyenkor aztn eldlhet, ki a legjobb, hiszen a vezeti segtsgek a szerver-gpen mindenkire vonatkozan kikapcsolhatk, s akr egy csapat autjval is lehet minden jtkos, gy aztn egyenlk lehetnek az eslyek. Ha a gppel semmikpp sem brunk el, vltoztassunk a gpi ellenfl gyessgn s az agresszijn, hisz ezt is megtehetjk!
Summzva azt mondhatjuk, hogy mindennk megvan az lvezethez. Ltvny, izgalom, hanghatsok, jtszhatsg, sebessg, tkzsek, technikai hiba s 160-as pulzus. Csak azt tudom mondani, amit az els tesztelsnl hajtogattam magamban: „Akr az igazi”